Gepost op

Bijziend door je smartphone

Tegenwoordig hebben meer mensen op de wereld een smartphone dan een toilet. Naast dat dit op zichzelf al een vrij vreemde verhouding is, heeft het feit dat iedereen de hele dag met zijn telefoon rond loopt een aantal hele vervelende bijwerkingen. Bijziendheid is hier slecht één van. In deze onderstaande video (met ondertiteling) zie je welke klachten het gebruik van een smartphone nog meer kan veroorzaken.

De smartphone heeft invloed op je houding

Wanneer je op je telefoon kijkt buig je vaak je hoofd naar voren. Dit lijkt misschien voor het kijken naar het scherm een natuurlijke houding, maar is eigenlijk alles behalve dat. Je hoofd weegt 5 tot 6 kilo. Door het in een schuine positie te houden verhoogt dit de druk op je nek met ongeveer 30 kilo. Door de telefoon juist recht voor je gezicht te houden kun je dit voorkomen. Een nog betere manier is gewoon minder met je telefoon bezig te zijn. Dit is helaas voor velen inmiddels al bijna ondenkbaar, maar misschien zou je het toch eens moeten overwegen. Wanneer je bijvoorbeeld met het openbaar vervoer reist is het voor velen al een reflex om zodra je zit meteen je mobiel te pakken. Als je hem eens rustig in je tas laat zitten en gewoon door het raam naar buiten kijkt zul je zien dat je aan het eind van je reis niets gemist hebt.

druk op je nek door smartphone

Ook kun je bijziend worden van het vele gebruik

Niet alleen voor je houding is het constante telefoongebruik funest. Ook voor je ogen heeft het staren naar het schermpje gevolgen. Bijziendheid is een klacht die meer en meer voorkomt. Er moet gezegd worden dat dit niet alleen door de telefoon komt. Het komt namelijk ook door de televisie, computer en het vele lezen. Denk aan het eind van de dag een na wat je op je smartphone hebt gedaan. Je zult veelal tot de conclusie komen dat deze dingen weinig toegevoegd hebben aan je leven. Het kan je dus goed helpen om steeds voordat je je telefoon wilt pakken, even na te denken over wat je ermee wil gaan doen. En of dit wel echt noodzakelijk is op dat moment, en of jij het er voor over hebt om hiermee je gezichtsscherpte achteruit wilt laten gaan. Op die manier kun je elke dag enkele minuten of zelfs veel meer dan dat, schade aan je houding en je ogen besparen.

Wat je doet op je smartphone werkt verslavend

De activiteiten die je bezig houden op je telefoon werken vaak verslavend. Door je tijdlijn van Facebook scrollen of plaatjes op Instagram bekijken. Je gijdt er zo doorheen en denkt bij veel dingen niet eens na over wat je ziet. Daarnaast heeft bijna iedereen ook wel eens een spelletje op de telefoon gedaan. Deze zijn veelal gemaakt om je verslaafd te maken aan het spelen. Stel dat je gewend bent om elke dag in de bus een half uurtje heen en een half uurtje terug een spelletje op je telefoon te spelen. Dan heb je het al gauw over zo’n 200 tot 250 uur per jaar. Als je in die tijd een vreemde taal zou leren zou je binnen twee jaar een gesprek met iemand kunnen voeren.

Probeer in ieder geval bewust bezig te zijn

Wanneer je bewust bezig bent met iets, denk je er meer over na. Veel van de dingen die je met je smartphone doet zullen niet onmisbaar zijn als je er over nadenkt. Het is wat mij betreft dan ook zeker de moeite waard om dit af en toe aan je voorbij te laten gaan, en voor iets anders te kiezen. Zelf heb ik hier best veel moeite mee, en zelfs tijdens het typen van dit bericht kijk ik af en toe wat er nu weer voorbij komt op de Whatsapp. Deze bewustwording is in ieder geval een stap in de goede richting, en zo gaat dat ook met het zien in het algemeen. Probeer eens op een meer bewuste wijze met het zien om te gaan. Je zult merken dat er op een vrij makkelijke manier een heleboel te verbeteren is. Op die manier ben je eigenlijk al onbewust met de Batesmethode bezig. Wanneer je hier verder mee aan de slag wilt kan ik je van harte aanraden om eerst eens dit artikel te lezen. Daarin geef ik je een goed beeld over wat je er van kunt verwachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *