Onderzoek je omgeving

In je hersenen vindt 90% van het zien plaats, dus hier wil je je focus op leggen. Begin altijd met opwarmen, een goeie manier is om je lichaam helemaal uit te strekken en een paar keer te geeuwen. Op die manier stimuleer je de aanvoer van bloed en energie naar je hersenen. Aan de hand van deze oogoefeningen leer je om op een bewuste manier naar de dingen om je heen te kijken.

[box type=”tick”]Alleen met ontspannen ogen kun je echt bezig gaan met deze oefeningen. Zorg er dus voor dat je geen vermoeide ogen hebt als je begint. Een brandend gevoel, hoofdpijn of droge ogen wijzen op vermoeidheid. Net als bij normale yoga is het ook bij oogyoga van belang om op te warmen.[/box]

Spiegel oefeningen

  • Kijk in de spiegel – Wat is je eerste indruk als je door de bril kijkt?
  • Terwijl je in de spiegel kijkt – Beweeg tijdens het kijken je hoofd in verschillende richtingen. Kun je vertellen door welke gaatjes je kunt zien?
  • Teken met je neus – Stel je voor dat je een kwast op het puntje van je neus hebt, die precies tot aan de spiegel reikt. Teken dan nu door het bewegen van je hoofd de vorm van je hoofd, je gezicht, de rasterbril en de gaatjes op de spiegel.

Rondkijken

  • Draai drie keer langzaam een rondje met de klok mee. Kijk tijdens het draaien naar de verschillende objecten die je om je heen zien. Let hierbij vooral op de vorm van de objecten en minder op de kleuren en textuur.
  • Draai drie keer langzaam een rondje tegen de klok in. Kijk tijdens het draaien naar de kleuren van de verschillende objecten om je heen, let niet op de vorm van dingen.
  • Draai één keer langzaam een rondje met de klok mee. Sluit daarbij je ogen en probeer de vormen en posities van de objecten om je heen te herinneren.
  • Draai één keer langzaam een rondje tegen de klok in. Sluit daarbij je ogen en probeer de kamer voor je te zien in je herinnering.
  • Loop nu door de kamer heen, eerst met je rasterbril op, en daarna zonder rasterbril. Probeer het verschil van de twee manieren te ontdekken. Hoe zie je objecten, kleuren en vormen met je rasterbril op, en hoe zie je ze zonder je rasterbril.

Ontspannen – Palmeren

Doormiddel van palmeren kun je je ogen tot rust brengen. Zorg ervoor dat wanneer je gaat palmeren dat je of aan een tafel zit (zodat je ellebogen kunnen steunen op de tafel) of dat je light en je een kussen gebruikt om je ellebogen te ondersteunen.

  • Wrijf je handen even rustig tegen elkaar en leg ze voorzichtig over je gesloten ogen. Adem diep in, en einhaleer de warmte en energie die vanuit je ogen door je handen naar buiten wordt gelaten. Op het moment dat je uit ademt probeer je al je gedachten te zien wegvliegen vanuit je handpalm. Herhaal dit ongeveer 10 tot twintig keer.

Met deze oefeningen leer je bewust naar je omgeving kijken en naar alle mooie dingen die er om je heen zijn. Daarnaast leer je bewust met je rasterbril te kijken en krijg je meer gevoel bij het dragen van de bril.
Laat me vooral weten wat je ervaring van deze oefeningen doormiddel van een reactie hier beneden.

33 gedachten over “Onderzoek je omgeving

    1. Geen dank Gerrit 🙂 Kun je er een beetje mee uit de voeten? Als je vragen of opmerkingen hebt dan kun je altijd even hier reageren of contact opnemen via de mail.

    2. Jesse
      Dank je wel , ben bewust bezig en deze voeg ik toe
      Vorige week is geconstateerd dat mijn aan netvliesloslating geopereeesprde oog nu staat zich openbaart
      Zicht verlies van 65 naar 40 procent
      Kan ik verder vertragen of zicht weer beter krijgen met jou techniek?

      1. Beste Theo,

        Je kunt in ieder geval op een bewustere wijze leren zien.
        Dit kan jou helpen ontspannen, en daardoor je klachten verlichten / je zicht verbeteren.
        Vooral dit artikel is in deze fase erg interessant voor je.
        Als je specifieke vragen hebt kun je altijd contact opnemen.

        Hartelijke groet,

        Jesse Huisman

  1. Mieke, de emails gaan fout.
    Over de raster bril, die is zwaarder, of donkerder, minder makkelijk in gebruik. Anders oefeningen gaan goed. ik draag ook minder een zonnebril. De ontspanningsoefeningen: duwen en terug halen, dat is nog niets, denk ik. De nieuwe oefeningen nog niet gedaan, want die zijn net ontvangen. Groeten, Henny
    Naam: Henny van Staaveren, email: hvanstaaveren@hetnet.nl.

    1. Hoi Henny,

      Probeer je contact met Mieke Rep te krijgen? Dan kun je het beste even via haar website of email contact opnemen. Als ik je ergens mee kan helpen voor wat betreft de oefeningen of rasterbril dan hoor ik het heel graag. Hoe gaat het met de nieuwe oefeningen?

  2. Nu een maand zonder m’n bril op sterkte, ongeveer iedereen verklaard mij voor gek. waarom ik mijn ogen niet laat lazeren. ze zijn daar tegenwoordig heel knap in. ja ja.
    55 jaar een bril gedragen en ik ben boos dat ze mij mijn echt zien hebben afgenomen, als ik dit eerder had geweten.
    Jesse ik ben blij met mijn bril waarmee ik de wereld echt zie, zo helder, zo mooi.
    De oefeningen gaan goed, en leer er steeds van.
    Morgen ga ik op vakantie ZONDER bril op sterkte, alleen mijn raster gaat mee.
    oja mijn man met bril rijd ik heb geen rijbewijs.

    Groetjes anne v duin.

    1. Fat een fantastische reactie Anne,
      Ik ben heel erg blij dat je er zo goed mee bezig bent.
      Het is niet niks na 55 jaar zonder bril verder gaan.
      Heel veel plezier op je vakantie,
      en hou me vooral op de hoogte hoe het gaat.

      Jesse

  3. Hallo Jesse,
    De rasterbril en het boek Natuurlijk Zien van Saskia Naber heb ik nu 2 weken. Ik ben 62 jaar en heb vanaf mijn 20ste met grote tegenzin een bril/contactlenzen gedragen. De rasterbril die ik bij je gekocht heb vervangt mijn gewone bril nu al voor het grootste gedeelte van de dag. In het verkeer(fiets) en met het lezen heb ik toch nog momenten mijn gewone bril nodig, maar ik merk dat het absoluut met mijn gewone bril niet meer klopt. Met de rasterbril blijven mijn ogen ontspannen en kan ik ook goed rond kijken. Ik krijg zelfs nu al hoofdpijn bij het dragen van mijn gewone bril en jeetje wat een vergrootglas draag ik dan op mijn neus haha, en ik voel ook dat mijn ogen direct “vast gezet” worden bij het dragen van mijn gewone bril. Jesse kun je ook aan geven wanneer het wazig zien verbeterd.Ik merk wel dat ik van gespannen kijken steeds meer ontspannen kan kijken maar toch nog wel vooral in de verte kijken erg wazig zie en dat vermoeid zo. Nu kan ik dan de rasterbril nog opzetten om te ontspannen maar bij donker, nat weer is de raster bril helaas te donker. De bovenstaande oefeningen in de spiegel zijn erg fijn om te doen en geven ook weer nadien scherper zicht. Al met al ik ben er erg blij mee en ga er ook van uit dat ik over een tijd ook weer scherp kan zien in de verte en hoop dat jij hier ongeveer een tijd in kunt aangeven.
    Dank je wel,
    Marg Bekken

    1. Beste Marg,

      Heel goed om te horen dat je zo goed gebruik maakt van je Rasterbril.
      Wat je kunt doen tegen het feit dat je gewone bril nu al veel te sterk is geworden,
      is een minder sterke bril aanschaffen. Hierdoor zet je je ogen ook tijdens het dragen van de bril op sterkte minder “vast”. Ook kan dit het probleem van de situaties waarbij je te weinig licht hebt tijdens het dragen van de rasterbril, want ik zou je “normale bril” toch echt zo veel mogelijk aflaten.

      Het is heel lastig om aan te geven wanneer het wazig zien verbeterd, al neem ik aan dat je op dit moment al beter ziet in de verte.
      De verbetering is grotendeels afhankelijk van je doorzettingsvermogen en de intensiteit waarmee je met natuurlijk zien bezig bent. Zolang je er mee bezig bent zoals je hier beschrijft, verwacht ik dat je zeker nog stappen gaat maken. Probeer er niet te bewust en geforceerd naar toe te werken, maar doe het zo ontspannen mogelijk. Laat me vooral binnenkort nog eens weten hoe het gaat en neem voor vragen altijd contact op, ik help je heel graag.

  4. Hoi Jesse,
    Ben opnieuw begonnen met de bifocale rasterbril (had al een gewone). Ben het boek van Saskia aan het lezen (bijna uit). Heb alleen nog problemen om met de rasterbril te werken. Doe dit in ieder geval een uur maar dit valt zwaar. De rest van de werkdag doe ik het met mijn gewone bril. De gewone bril draag ik alleen met werken. Voor andere doeleinden gebruik ik geen bril of de rasterbril. Ik houd je op de hoogte van mijn vorderingen.

    1. Beste Rien,

      Ik zou je aanraden om de rasterbril te dragen zolang je het makkelijk vol kunt houden. Dus verplicht jezelf niet om het een uur vol te houden, op die manier kun je voorkomen dat je stress krijgt omdat je te veel je best doet de rasterbril te gebruiken.

      Als je nog vragen hebt kun je me altijd bereiken.

      Groet,
      Jesse

  5. Ik vind het fijn en leuk dat ik door de oefeningen meer rondkijk en inderdaad meer zie en geniet van wat ik zie. Ik realiseer me dat ik de laatste jaren te gefocused gekeken heb wat mijn verstarringen en slechter zien tot gevolg gehad zal hebben. De wereld gaat weer een beetje meer open 😉 wat super fijn is. Ik realiseer me dat ik beter kan zien dan ik dacht al heb ik wel slechte momenten maar, door je aanwijzingen maak ik me daar niet zo druk om 😉 en dat ontspant me op dat moment weer wat. Ik kijk even de andere kant uit of denk gewoon, dat is nu even zo. Oh, ja, ik kan ook nog genieten van het wazig zien, al doe weet ik niet of ik dat doe of het gewoon even ontwijk. Voor nu in ieder geval daagt deze oefening uit. Super dat je dit deelt met ons.

    1. Beste Claartje,

      Je slaat de spijker op zijn kop, jouw insteek is de perfecte manier om bezig te gaan met natuurlijk zien.
      Ga vooral zo door! Ik ben heel erg benieuwd naar je voortgang, en zou het erg leuk vinden als je me later nog eens kunt updaten over hoe het gaat.
      Mocht je vragen hebben dan kun je altijd even contact opnemen.

      Groet,

      Jesse

  6. Hallo jesse,had al een heel verhaal, maar die verEnding mislukte.nu in verkorte versie.Doe mijn best met de rasterbril,gebruik somseen vergrootglas,niet de gewone bril.heb door operatie veel last van drogegeirriteerde ogen,gebruik rasterbril vooral met tv kijken en i pad.ga verder met het boek en de oogoefeningen , blijf mijn best doen, je hoort weer van me.

    1. Heel fijn om te horen! Hou me vooral op de hoogte.
      hoe bevalt het gebruik van de rasterbril tijdens het gebruiken van je Ipad?

    2. Hallo Eke, voor wat betreft je extreem droge ogen heb ik een hele goede tip voor je. Sinds een tijdje gebruik ik Membrasin, duindoornbes olie capsules, tegen droge ogen, huid en slijmvliezen. Een tovermiddel, is mijn ervaring. Je moet het volgens gebruiksaanwijzing een tijd gebruiken (opbouwen) voordat je het merkt(ongvr 6 weken, maar daarna merk je echt verschil. Misschien dat het je kan helpen. De capsules zijn niet goedkoop maar ze zijn het geld waard! Groetjes Yvonne

      1. Bedankt voor het meedenken Yvonne!

  7. Hoi Jesse,

    Wat is een bifocale rasterbril?

    1. Beste Wil,

      Bij een bifocale rasterbril zijn de gaatjes onder en boven van verschillende grootte. De onderste helft van de gaatjes is groter (om te lezen en van dichtbij te kijken), de bovenste helt van de gaatjes is kleiner voor veraf.

  8. vraagje jesse, werkt een rasterbril nu genezend of niet? oftewel: het dragen verbeterd je ogen. waar of niet waar?

    1. Hoi Ruud, dat is nog niet zo’n makkelijke vraag. Ik denk dat spanning zorgt voor achteruitgang van (onder andere) je zicht, en dat het dragen van een rasterbril in veel gevallen voor ontspanning kan zorgen. In dat opzicht kun je dus je zicht behouden (of verbeteren) door een rasterbril te dragen. Voor een uitgebreider antwoord, ook in relatie tot de Bates Methode, raad ik je aan om dit artikel te lezen.

  9. Nou…..ik heb mijn gewone bril heel vaak niet op, alleen als ik persè een tv-serie wil kijken met ondertiteling.
    Ik doe de nekspieroefeningen, ogenspatten en palmeren. En de rasterbril heb ik steeds vaker op, om te zien en voor de rust voor mijn ogen. Ik merk dat ik wat beter zie zonder bril.
    En die bewustwording om mijn ogen te ontspannen met kijken; dus niet staren en turen.
    groetjes

    1. Fijn om te horen Louise, doe je de oefeningen op de site met je rasterbril op?
      Ik begrijp dat je met je rasterbril de ondertiteling nog niet kunt lezen.
      Een tip hiervoor, is om even zonder (raster)bril naar de ondertiteling te kijken,
      en dan zonder je focus te veranderen, je rasterbril op te zetten.
      Terwijl je dus naar het zelfde punt op de tv (de ondertiteling) blijft kijken.
      Dit kun je ook oefenen door bijvoorbeeld buiten naar een boom te kijken.
      Zet je rasterbril op, maar hou hem omlaag, en kijk er overheen naar de blaadjes op een boom.
      Schuif je rasterbril dan voor je ogen, en blijf naar het zelfde punt kijken.
      Bij mij werkt het erg goed om details verderop te zien met mijn rasterbril.

  10. Hoi Jesse, ik draag normaal enkel leesbril en nu ik hier buiten op smartphone zit te typen met rasterbril op, vind ik dat ik veel mis omdat het zo donker is??? Ook bij het lezen ervaar ik dat???
    Ik heb nu de neiging om over mijn bril te turen zoals bij mijn leesbril.
    Weet niet of ik het zal volhouden…mijn ogen zijn vaak moe…
    Bedankt voor de vele tips. Ik geef het nog niet op.
    Groetjes,
    Hilde.

    1. Hoi Hilde,

      Bedankt voor je reactie, ik begrijp je probleem.
      Het lezen (zowel op je smartphone als in een boek) vergt een goed verlichte ruimte.
      Wanneer je dit met onvoldoende licht doet (ook zonder rasterbril) krijg je inderdaad de neiging om te turen.
      Ik zou je dus aanraden om zo veel mogelijk in een voldoende verlichte ruimte of nog liever buiten te lezen.
      Dat je ogen moe zijn, kan zowel door je activiteiten komen, als door de rasterbril.
      Zeker in het begin zul je hier flink aan moeten wennen.
      Ga vooral zo door, probeer niet te forceren, en als je specifieke vragen hebt kun je altijd contact opnemen.

      Hartelijke groet,
      Jesse

  11. Hallo Jesse,

    Ik denk dat de bril niet aan mij besteed is. Ik lees 50% van de dag blogs etc op het web, daarnaast schilder ik 45% van mijn tijd op vierkante mm’s en de overige 5% kook ik, shop ik, of doe andere huishoudelijke dingen.
    Die eerste 95% zijn onmogelijk te doen met een rasterbril en … eerlijk gezegd ik erger me dood aan dat ding, alleen al door er over te schrijven zoals nu. Het liefst stuurde ik hem terug, temeer omdat het zicht uiteindelijk niet brilloos wordt; je als alternatief voor de rest van je leven aan het heel beperkte zicht van de rasterbril vast blijft zitten.
    Oh, na de yoga zoals je hier beschrijft deden mijn ogen pijn, iets waarvan ik tot nu toe geen last had.
    Resumerend: het stelt me vooral zwaar teleur dat je uiteindelijk nooit brilloos wordt, want dat was het aanleiding voor de koop.

    Vriendelijke groet,
    Harrie

    1. Beste Harrie,

      Allereerst kun je de bril gewoon retourneren en krijg je je aankoopbedrag terug.

      Toch wil ik je er graag op wijzen dat het zeker niet de bedoeling is dat je voor de rest van je leven met een rasterbril op loopt, vooral niet 100% van je tijd. Het is de bedoeling om het langzaam af te bouwen en aan de hand van het op een bewustere (meer natuurlijke wijze) te leren zien, langzaam het zicht te verbeteren. Dit is overigens zeker niet voor iedereen weggelegd. Naast dat je er echt voor open moet staan, is het ook zo dat jouw werk (schilderen op de mm) een dusdanige precisie vereist dat een overgangsfase totaal niet in jouw dagelijks leven past.

      Daarnaast is het ook niet echt bevorderlijk voor je ogen om de overige 50% van je dag achter het beeldscherm te zitten. Maar ik snap heel goed dat (ongeacht of je dit professioneel doet, of voor ontspanning / zelfontplooiing) je soms keuzes moet maken. Zelf ben ik door het starten van dit bedrijf ook genoodzaakt om veel achter de computer te zitten. Dit zou ik ook liever niet doen, maar ik probeer hier voor mezelf en zo goed mogelijke tussenweg in te vinden. Ik heb overigens erg veel klanten die de rasterbril gebruiken bij het lezen of computeren, en daar heel goed mee uit de voeren komen.

      Ik zal je direct een mail sturen over het retourneren van de bril, en kan je van harte aanraden dit artikel eens te lezen. Daarin leg ik uit op welke manier ik met het natuurlijk zien begonnen ben, en hoe dit voor mij zo goed werkt.

      Hartelijke groet,

      Jesse Huisman

  12. Hoi Jesse
    Ik heb mijn bril nu ongeveer 2weken , ik merk dat als ik gespannen ben of gestrest ik alleen maar een raster zie waar ik me aan erger …..anderzijds is het een prachtig iets dat mij erop attend maakt wanneer ik op zulke manier kijk en dan weet ik dat ik me moet ontspannen …..als dat lukt merk ik vaak nog niet eens dat ik hem op heb …..eigenlijk hoef ik de bril alleen maar te gebruiken voor als ik op een gefocuste manier moet kijken , bij lezen of zo ….maar ik zet hem zo lang mogelijk op zodat ik sneller merk als ik weer gespannen word….Ik kan hem ook gebruiken bij fijn borduurwerk , richelieu borduren , waar met een fijne draad alle steekjes netjes tegen elkaar moeten liggen , zolang ik mijn aandacht erbij houd zie ik alles perfect , maar als de automatische piloot het overneemt zie ik geen bal meer ….ik ben vastbesloten om door te zetten , en als er een dagje tussen zit waarop het minder gaat laat ik het zo en ga de dag erna gewoon verder ….klein minpuntje is dat de bril verduisterd en er steeds voldoende licht moet zijn , wat niet op alle plaatsen is ….maar over het algemeen ben ik tevreden en wil ik blijven doorgaan , en gewoon kijken waar ik uitkom ,

  13. Beste Jesse

    Ik heb gisteren de bril ontvangen, niet het boek in aanbieding bij de koop van de bril voor 7,50
    Maar wat vooral lastig is. Ik zie door de bril in elk gaatje een waasje. Op afstand naar de bril gekeken en er zit in elk gaatje een zwart puntje dat is het waasje wat ik zie.
    Ik vraag mij af wat daar het doel van is!!
    Ik heb maar een oog, en vind het heel lastig zo te kijken.
    Kun je uitleggen wat het doel ervan is en of ik met een oog wel zal wennen, het voelt heel lastig om zo te kijken en te lezen. Heb nog geen ervaring , maar een avond en ochtend . Het is zo lastig dat ik steeds mijn bril pak, wat niet de bedoeling is.
    Ik hoop dat je kunt helpen met advies.
    Gr Marijke

    1. Beste Marijke, het boek kun je direct na aankoop downloaden vanaf de website (de link staat in de aankoopbevestiging).
      Wat je bril betreft hoort dit niet zo te zijn, het kan zijn dat het een productiefout is. Ik zal via de mail even contact met je opnemen om dit op te lossen.

      Hartelijke groet,

      Jesse

  14. Beste Jesse

    ik heb twee jaar lang lenzen gedragen en het bleek dat mijn ogen behoorlijk achteruit zijn gegaan ( namelijk drie kwart slechter ) ik ben nu de hele tijd aan het nadenken over wat ik nu kan doen, en ik denk dat dit de enige oplossing is. graag wil ik van u weten wat ik nu precies moet doen om op natuurlijke manier scherp/scherper te kunnen zien.

    1. Beste Minas,
      Dat is uiteraard niet in twee zinnen uit te leggen, maar ik kan je in ieder geval aanraden te beginnen met de artikelen op deze website.
      Het is vooral van belang om op de juiste manier te leren zien. Dat wil zeggen bepaalde slechte zie-gewoonten af te leren (staren, turen en knijpen). Hierdoor leer je op een meer ontspannen wijze kijken en zul je merken dat je fijner en scherper zicht hebt. Je kunt goed met dit artikel beginnen.

      Hartelijke groet,

      Jesse

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *