Gepost op

Apps om je nachtrust te verbeteren

Omdat het digitale tijdperk zijn intrede geleidelijk aan heeft gemaakt, heb je het misschien niet eens gemerkt, maar constant naar verlichte schermen kijken heeft een zeer negatieve invloed op je slaap. Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de invloed van verlichte digitale schermen op de nachtrust. Dit levert steeds meer bewijs op voor de negatieve invloed op het natuurlijke proces waarbij je lichaam zich voorbereid op het slapen gaan.

Een technologische oplossing foor een technologisch probleem

Het kon niet uitblijven. We zijn te veel met technologie bezig, maar we zorgen zelf voor een technologische oplossing voor het probleem. Verschillende software ontwikkelaars zijn er mee bezig om applicaties te ontwikkelen die ervoor zorgen dat je scherm zich automatisch aanpast aan de tijd van de dag en het soort licht dat daarbij past. De applicaties zijn zowel voor computers als smartphones (en tablets) beschikbaar.

Hoe werkt het

In experimentele wetenschappelijke studies is aangetoond dat intensief tablet of smartphone gebruik enkele uren voor het slapen gaan kan leiden tot een vertraging in het in slaap vallen van ongeveer een uur. Uit recent onderzoek blijkt dat de blootstelling aan blauw licht voor het slapen gaan van negatieve invloed is op je bioritme. Hierdoor kan het vermogen om in slaap te vallen verstoord worden. De oorzaak is een receptor in de ogen, genaamd melanopsine. Deze receptor is gevoelig voor blauw licht in het 460-480nm gamma. Dit licht kan melatonine productie onderdrukken. Dit hormoon is verantwoordelijk voor een gezonde slaap-waak cyclus. De beschikbare apps (zoals twilight, beschikbaar voor android) filteren blauwe licht automatisch na zonsondergang en vervangen dit met een aangename rode filter.

Dus nu kan ik ongestoord met mijn telefoon in bed liggen?

Nee! Naast dat de werking van de apps niet wetenschappelijk bewezen is, is het in ieder geval verstandiger om niet te veel met je telefoon in de weer te zijn, en helemaal niet in bed. We zijn gedurende de dag al voldoende bezig met allerlei digitale schermen, dus probeer waar mogelijk je rust te pakken. Door op een ontspannen manier de nachtrust tegemoet te gaan zul je veel beter slapen en de volgende dag meer uitgerust wakker worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *