Posted on 6 Reacties

Ontspannen door te palmeren

Het palmeren van je ogen is een hele simpele en effici├źnte manier om je ogen te ontspannen. Palmeren doe je door je ogen te sluiten en dan de gesloten ogen te bedekken met je handpalm (hier komt het woord palmeren ook vandaan). Wanneer je wilt weten hoe je dit moet doen, kijk dan op de pagina over palmeren.

Waarvoor dient palmeren

Palmeren is een manier om je ogen te ontspannen en zo tot rust te laten komen. Je kunt met enkele minuten per dag al een heleboel ontspanning veroorzaken. Doordat je palmeren kunt inpassen in je dagelijkse bezigheden hoef je er gedurende dag ook niet speciaal rekening mee te houden. Met enkele minuten palmeren nadat je een voor je ogen inspannende bezigheid hebt gedaan kun je je ogen al veel goed doen. Het dient daarnaast niet alleen ter ontspanning van je ogen, maar ook van de rest van je lichaam. Op het moment dat het helemaal donker is zul je merken dat je gedachten op gang komen. Dit zal een korte break zijn voor je gehele lichaam. Daarom is de positie waarin je het doet ook van groot belang.

Hoe komt het dat ik er rustig van wordt

Veel mensen doen het zelfs onbewust wanneer ze boos of gefrustreerd zijn. Je handen op je ogen leggen zodat er geen licht naar binnen komt. Op dat moment sluit je jezelf even buiten van de wereld en het drukke leven om je heen. Dit maakt je lichaam en geweest rustig. Er zijn op dat moment weinig invloeden van buitenaf. Voornamelijk wanneer je het in een stille ruimte doet zijn de invloeden van buitenaf nihil. Hierdoor zul je het best tot rust komen.

Twee jaar geleden begonnen

Zelf ben ik twee jaar geleden begonnen met palmeren. Ik werkte op dat moment veel op de computer en kreeg hier vaak vermoeide ogen (en ook een vermoeide geest trouwens) van. In het begin deed ik het wel eens automatisch, zonder dat ik wist wat het was. Mezelf even afsluiten van de computer en het werk. Maar ik merkte niet echt op dat dit me hielp. Toen ik me in de Batesmethode begon te verdiepen leerde ik meer over de redenen waarom en de manier waarop je zou moeten palmeren. Hierdoor begon ik me steeds meer te verdiepen in de dingen die ik zag en de dingen waar ik aan dacht tijdens het palmeren. Dit heeft mij geholpen om steeds meer te ontspannen naarmate ik het vaker deed. Inmiddels doe ik het zeker elke dag enkele keren. Dit helpt mij om de dag door te komen wanneer ik veel op de computer werk.


[button size=”XL” link=”https://rasterbril.nl/palmeren/”]Lees hier hoe je moet palmeren[/button]

6 thoughts on “Ontspannen door te palmeren

  1. Een duidelijk en goed omschreven verhaal Jesse Huisman

  2. Hey Jesse
    Ik kijk uit naar de ontvangst van mijn bestelling.
    IK heb intuïtief reeds het palmeren gedaan op momenten van vermoeidheid aan de ogen. Het voelde goed, maar na beterschap verdween ook de gedachte aan de manier waarop ik de rust bekwam. Ik ga dit nu meer en bewust toepassen.
    Ik ben benieuwd naar de resultaten

    1. Hey Ferdinand,
      Ik ben erg benieuwd hoe het gaat wanneer je je meer bewust bent van wat je doet.
      Er leuk dat je zelf al begonnen was palmeren!

  3. Palmeren werkt inderdaad zeer ontspannen en voelt erg goed. Het is ook een kleine moeite die je een paar keer per dag kunt herhalen. En je hebt er niet meer voor nodig dan je eigen handen!

  4. Af en toe deed ik deze oefening al. Wat mij ook goed doet is juist de ogen open te houden tijdens het bedekken met de hand. Ook hier is het van belang dat je geen enkel spleetje licht doorlaat want daar ga je op focussen. Als alles zwart is en je hebt je ogen open, gaan je ogen in een andere stand staan.

  5. Nu moet ik opeens terugdenken aan de mooie tijd dat we met een groep berglopers in de Sint Pieters berg gingen wandelen. Sommigen vonden het heerlijk om een tijdje in totale duisternis te zitten,ik dus ook. Misschien een soort meditatie. Ik werd daar zo relaxed van. Het was alsof alle zintuigen tot rust kwamen. Palmeren is dus ook even in totale duisternis. Zalig voor de ogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *