Oogyoga

Het begrip Oogyoga is relatief nieuw. De oefeningen die je tijdens oogyoga doet zijn echter niet nieuw. Door de populariteit van “normale yoga” is yoga voor de ogen ook steeds populairder geworden. Dit is een goeie ontwikkeling, want het bestaat voornamelijk uit oefeningen om op een bewustere en actievere manier gebruik te maken van je ogen. Hierdoor leer je je ogen op een meer natuurlijke manier gebruiken. Dit kan zorgen voor ontspanning en een natuurlijk beter zicht.

Wat is Oogyoga

Oogyoga is niet meer dan het doen van een aantal simpele oefeningen die je in je dagelijkse praktijk in kunt passen. De oefeningen nemen meestal niet meer dan enkele minuten in beslag en zijn vaak ook nog eens een welkome pauze van de bezigheden waar je mee bezig bent. Vooral wanneer je langere tijd achtereen op de computer aan het werk bent, is deze pauze een zeer welkome onderbreking van het staren naar een beeldscherm.

Bij gewone yoga breng je je lichaam in posities en doe je bewegingen die bevorderlijk zijn voor het functioneren van het lichaam en de organen in het lichaam. Dit zelfde geldt voor oogyoga.

Wat is het verschil met oogoefeningen

In principe is er geen verschil tussen oogyoga en oogoefeningen. Beide zijn in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet om de oogspieren te trainen. Althans in principe train je wel je oospieren (maar ook veel meer dan dat). Je traint echter niet om je ogen sterker te maken, maar om ze op een andere manier te gebruiken. Aan de hand van deze yoga oefeningen zorg je ervoor dat je je ogen actiever en meer ontspannen leert gebruiken.

Waarom zou ik deze oefeningen doen?

De meeste mensen gebruiken een bril of lenzen wanneer ze oogproblemen hebben. Deze hulpmiddelen helpen je echter niet om van je problemen af te komen. Ze zorgen er in veel gevallen juist voor dat je steeds slechter gaat zien, waardoor je uiteindelijk sterkere hulpmiddelen nodig hebt. Het aan de hand van oefeningen en gedragsverandering op natuurlijke verbeteren van je zicht kan deze achteruitgang stoppen. In veel gevallen zal het zelfs zorgen voor een verbetering van het zicht. Je kunt deze yoga oefeningen gebruiken om je ogen te ontspannen en ze op een juiste manier te leren gebruiken.

Wanneer doe je het

Je kunt oogyoga op elk moment van de dag doen. Omdat het uitsluitend korte oefeningen zijn, is het makkelijk om deze oefeningen in het dagelijks leven in te passen. Het fijnste is het om het tijdens en na inspannende activiteiten te doen. Denk hierbij aan het werken achter de computer of het lezen van lange stukken tekst. Hierdoor zorg je ook voor de broodnodige pauze tijdens het intensief gebruiken van je ogen. Net als bij de rest van het lichaam hebben je ogen namelijk rust nodig om te herstellen, het bloed weer te laten lopen en weer klaar te zijn om optimaal te presteren.

Mijn ogen zijn vooruit gegaan door oogyoga

Gedurende de tijd dat ik met de Batesmethode begon, ben ik ook direct in aanraking gekomen met oogyoga. Tijdens het traject van het op een natuurlijke wijze verbeteren van mijn zicht deed ik regelmatig oefeningen die mij hielpen om te ontspannen. Wanneer ik daarna verder ging met mijn “dagelijkse bezigheden” merkte ik dat ik op een bewustere en meer ontspannen manier mijn ogen gebruikte. Lees in dit artikel meer over mijn weg naar een natuurlijk beter zicht. Wanneer je zelf direct wil beginnen met de Batesmethode, vraag dan gratis persoonlijk advies aan via de link hier onder.

6 gedachten over “Oogyoga

  1. Een goede artikel en advies om natuurlijker leven en genezen op alle terreinen te stimuleren. Het werkt namelijk in een systeem dat alles op een natuurlijke wijze beinvloed en verbeterd en zelfs geneest. Dat leert mensen om de link tussen alles in hun gedraagspatronen uit te vinden en herstel in ecte rust en relax te ervaren. Helaas het netwerk van foute denkwijze is veel harder en vijandiger tegen mens om iedereen ervan te kunnen overtuigen dat de oplossingen in de natuur en natuurlijke systemen veel dichterbij zijn dan wij het mogen geloven.
    Zonder het lezen van dit artikel heb ik het zelf ontdekt hoe beter mijn lichaam functioneert zonder een bril dat zelfs mijn klachten met name mijn oogklachten deed verergeren.
    Bedankt voor een extra steun in de rug van natuur en zijn wonderen.

    1. Faghihi, kan je wat meer vertellen over de oogklachten die door een bril bij jouw verergerde en over het beter functioneren van je lichaam zonder bril.

      1. Hier haak ik graag op in, ik ben ook erg benieuwd naar je antwoord Faghihi.

        @Helma, Wat ik bijvoorbeeld al van veel klanten heb gehoord is dat voornamelijk nek en rug klachten verminderen wanneer je je bril niet draagt. Een bril zorgt vaak voor een onnatuurlijke houding, met name bij een bifocale bril of een leesbril die op het puntje van de neus gedragen wordt.

  2. Fijne rasterbrillen, wij zijn er blij mee. Door de kleine gaatjes in deze bril, kun je zonder brillenglas toch goed lezen. Met de oogoefeningen erbij is ons zicht al vooruitgegaan.

  3. Moet je je lenzen uitdoen tijdens de oogyoga?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *